2024-04-16 17:36:00

UNESCO Keretrendszer a kulturális és művészeti oktatásról

A 2024. február 13-15. között , Abu Dhabiban (Egyesült Arab Emírségek) tartott UNESCO Kulturális és Művészeti Oktatási Világkonferencián elfogadták az UNESCO Keretrendszert a kulturális és művészeti oktatásról. 

Építve a művészeti oktatás ütemtervére (Road Map for Arts Education, Lisszabon, 2006.) és a „Szöuli menetrend: a művészeti oktatás céljai” (Seoul Agenda: Goals for Arts Education, Szöul, 2010.) dokumentumokra, az Abu Dhabiban elfogadásra került Kulturális és Művészeti Oktatási Keretrendszer kidolgozása egy 2023 májusa és decembere között zajlott, részvételen alapuló és inkluzív előkészítő folyamat eredménye volt , amelybe az UNESCO tagállamait és az érdekeltek széles körét is bevonták, és amely kiterjesztette a művészeti oktatás spektrumát annak érdekében, hogy a kultúra minden dimenzióját felölelje. 

A keretrendszer elfogadása meghatározó mérföldkőnek számít a kultúra és az oktatás közötti szinergiák kiaknázásában. Célja a kulturális sokszínűség, a kreativitás és a kritikus gondolkodás előmozdítása különböző művészeti kifejezési formákon keresztül. Arra törekszik, hogy elősegítse a tanulók kulturális örökség iránti tiszteletét, ösztönözze részvételüket a művészetekben, és fejlessze kreativitásukat, kommunikációs és együttműködési készségeiket. E mellett hangsúlyozza az oktatók, döntéshozók és közösségek kiemelt szerepét is. Egyértelmű víziót határoz meg, amely a kultúrát és a művészeteket helyezi a minőségi oktatás középpontjába, és az élethosszig tartó tanulás során felvértezi a tanulókat  azokkal a készségekkel, amelyekre az agilisabb, befogadóbb és ellenállóbb társadalmak felépítéséhez szükség van.

Az elfogadott UNESCO Keretrendszer a kulturális és művészeti oktatásról angol nyelven ITT, franciául ITT érhető el. 

További információk: 

https://www.unesco.org/en/programmeanddocuments

 

 

Hírek

A fény nemzetközi napja

A fény nemzetközi napja

16/05/2024

„A fény az UNESCO mandátumának minden elemében megtalálható. A tudomány és a technológia nyitottabbá tételétől és a kutatói karrier előmozdításától – különösen a nők esetében – az oktatás, a kulturális sokszínűség és az örökség sokszínűségének elősegítéséig, csakúgy, mint az információ szabad áramlásának támogatása, szervezetünk erőfeszítései egyetlen célt szolgálnak: a szebb jövőt."

(Részlet Audrey Azoulay, az UNESCO főigazgatójának világnapi üzenetéből, 2024)

„Technology on Her Terms” megjelent az idei GEM Report

„Technology on Her Terms” megjelent az idei GEM Report

30/04/2024

Milyen szerepet játszhat az oktatás annak meghatározásában, hogy a technológiai fejlődés a nemek között egyenlően alakuljon? A mai digitális korszakban a technológia új oktatási lehetőségeket kínál, de kockázatokat is rejt magában, különösen a lányok számára. „Technology on Her Terms”  alcímmel, a nemek közti egyenlőségre koncentrálva jelent meg a 2024-es Globális oktatási monitoring jelentés (GEM Report), mely angol nyelven online elérhető. 

Magic Mitten - eszköztár a háború által érintett gyermekek támogatására

Magic Mitten - eszköztár a háború által érintett gyermekek támogatására

25/04/2024

A Magic Mitten egy applikáció és egy kinyomtatható könyv, amelyet a háború sújtotta gyermekek támogatására fejlesztettek ki. A megalapozott kutatások és a kognitív viselkedéselmélet alapján kidolgozott Magic Mitten segít a gyerekeknek megbirkózni a háború következményeivel, beleértve a veszteséget, a félelmet és a fájdalmas emlékeket. A Magic Mitten mesemondás, interaktív gyakorlatok és lenyűgöző illusztrációk keveréke, amely rezonál a gyerekek tapasztalataira, és segíti érzelmi és szociális fejlődésüket.

The Glass is Forever – Az üveg örök!

The Glass is Forever – Az üveg örök!

19/04/2024

A Budapest 2. kerületi Klebelsberg Kultúrkúria ad helyszínt a 6. GlasSpring kortárs üvegművészeti kiállításnak, melynek fontos célkitűzése a generációról generációra hagyományozott, ma már szinte kizárólag autonóm módon, kis műhelyekben, stúdiókban gyakorolt szaktudás és művészet aktuális állapotának és fejlődésének bemutatása. Teret nyújt a résztvevő közel hatvan művész, köztük tíz MOME üvegszakos hallgató egyéni útkeresésének bemutatásához.