Társadalomtudomány
UNESCO.HU

„CSERITI” – Adományháló: az első magyar adománybolt-hálózat / ”CSERITI”: the First Charity Shop Network in Hungary

2014. április 9.
Link küldés
.
Cikk nyomtatás

HU: Mi a CSERITI? A CSERITI elnevezés többes jelentéssel bír: egy új mintaszövetkezet, egy forradalmian új jótékonysági brand, és egy szociális célú társadalmi tevékenység együttesét foglalja magába. A CSERITI a közösségi jótékonyság, a felelős gondoskodás márkája kíván lenni. Nem csak fogalom, márkajel, hanem szemléletmód, életforma is.

Az UNESCO célkitűzései között is megjelenik a társadalmi felzárkóztatás és a fenntarthatóság elősegítése, melyekről továbbí részletek érhetők el a szervezet honlapján.

EN: What is “CSERITI”? The name has multiple meanings: a new cooperative model, a revolutionary charity brand and a combination of activities with a social aim. Its purpose is to be the brand of community charity and responsible care. It intends to be not only a concept but a trademark, an approach, a way of life.

Social inclusion and sustainability are amongst the main objectives of UNESCO, further information is available on the organization's website.


A társadalmi vállalkozás az Adományháló-mintaprojekt keretében két és fél éve munkálkodik az adományboltok hazai rendszerének kifejlesztésén. Kiépítették a hálózati működés elveit és alapjait, a hétköznapi jótékonyság gondolatiságának üzenetét. A tevékenység sikerét és eredményességét márkaépítéssel segítik, melyben – CSR elkötelezettsége mentén – a HBLF (Magyar Üzleti Vezetők Fóruma) és az Erste good.bee is támogatólag részt vállal.

 

Mi az adománybolt?
Az adományboltok tárgyadományokat nonprofit modellben áruba bocsátó üzletek, a többszintű segítés specialistái. Az Adománybolt ötlete idehaza sem új keletű: alapjául eredetileg egy széles körben bizonyított és elfogadott nyugat-európai modell szolgál (charity shop). Az angolszász országok – akik e területen innovatív gondolkodásban és gyakorlati megvalósításban jóval előttünk járnak – a Vöröskereszttel együttműködve évtizedekkel ezelőtt kidolgozták az intézményesített adományozás közösségi modelljét a közkedvelt Charity Shop hálózatok formájában, ami azóta már világszerte elterjedt.

Az adománybolt központi gondolata és célja a segítés. A rendszer és a bolthálózat működésének lényege egyszerű: az adományozni vágyók behozzák, és eladásra ajánlják fel megunt, már nem használt, de mások számára még értéket képviselő személyes használati tárgyaikat, amit az üzlet vevőköre kedvező áron, valós érték alatt vásárolhat meg.


 

cseriti_szlogenes_logo
A bevételből a szövetkezet és a projekt céljai támogatandók:
1. Innovatív foglalkoztatás, munkahelyteremtés: a boltok, raktárak üzemeltetésével, a háttér szervízszolgáltatás elindításával, az adományok logisztikájának működtetésével minél több munkahely teremtése, ill. hátrányos helyzetű személy re-integrálása a munka világába.
2. Újrahasznosítás: a feleslegessé vált, de használható tárgyak piacra történő visszaforgatásával egy teljesen új típusú funkcionális újrahasznosítást valósítunk meg. Ezt kiegészítve a kialakítás alatt álló háttérszervizünk további tárgyakat képes „anyagi újrahasznosíthatóság” kategóriából a leghasznosabb, „funkcionális újrahasznosíthatóság” kategóriába” áthelyezni.
3. Szociális vásárlási lehetőség: boltjainkban a szociálisan rászorult, hátrányos helyzetű vásárlóknak adatik lehetősége napi használati tárgyakat, ruhaneműt, egyéb eszközöket vásárolni a mindenkori piaci árszint alatt. Ezzel biztosítva nekik a lehetőséget, hogy „könyöradomány” elfogadása helyett „vásárlási élményt” szerezhessenek.

További információ:

www.adomanyhalo.hu; www.facebook.com/adomanybolt

 

Akár adsz, akár veszel – Mindenképpen jót teszel!

 

EN: The social enterprise has been working on developing a national system of charity shops under the model project “Adományháló” (Donation network) for two and a half years now. The have established the foundations and principles of the operating of the network, the message and the idea of everyday beneficence. They facilitate the success and effectiveness of the activities with brand-building with the support of HBLF (Hungarian Business Leaders Forum/Magyar Üzleti Vezetők Fóruma) and Erste good.bee.

cseriti_szorolap_2_sima_A4-page-001cseriti_szorolap_2_sima_A4-page-002

Keresés

Gyorslinkek
jobb_1

MAB

Világörökség

jobb_5

Világemlékezet