Pályázatok, ösztöndíjak
UNESCO.HU

2. UNESCO MOST Nemzetközi Téli Iskola a kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézetének (FTI-iASK)szervezésében 2020. február 24-28. között/2nd UNESCO MOST Winter School 24-28 February 2020 at Institute for Advanced Studies Kőszeg (iASK)

2020. február 4.
Link küldés
.
Cikk nyomtatás

Miben és kiben bízhatunk? – Az eszmék fenntarthatósága és a kontinenseken átívelő értékek újraértékelése

“In What and Whom Do We Trust? The Sustainability of Ideals and Re-evaluation of Values Across Continents”


HU: A négynapos rendezvény az UNESCO MOST – Management of Social Transformations – programjának támogatásával valósul meg, központi programja: a környezeti változások és az azokhoz köthető társadalmi folyamatok vizsgálata és elemzése. Az UNESCO 2020. évi Nemzetközi Téli Iskolájának a kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete (FTI-iASK) ad otthont.

Koncepció:

Az egyre összetettebb globális politika a világ minden táján felgyorsítja a társadalmi átalakulást. A gyors változások, valamint a polgárok körében kialakult hiedelmek és normák közötti feszültség megingatja a kölcsönös és intézményi bizalmat. Hogy a szupracionális szervezetek és egyéb globális intézmények, vagy a nemzeti politikai megoldásokhoz való visszatérés tudja-e jobban kezelni ezeket a kérdéseket – ezzel foglalkozik az idei UNESCO MOST Téli Iskola.

Az Iskola kérdéseket feszeget: Mi váltotta ki a posztliberális rendszerek felemelkedését? Ennek mi a hatása az intézményi bizalomra helyi, nemzeti és nemzetek feletti szinten? Pusztán átmeneti globális zavarról van-e szó, amely az idő múlásával gyengülni fog, amikor majd új kihívások jelentkeznek?

A tapasztalt kutatók, széles látókörű aktivisták és állami tisztviselők előadásainak célja inspirálni a gondolkodást a bizalom megteremtéséről és helyreállításáról a globális, regionális és az alsóbb szintű kormányzás és politika szintjén. A MOST Iskola kapacitásépítő tevékenység, amely a döntéshozatal bizonyíték-alapú kompetenciáinak erősítésére koncentrál. Elősegíti a kutatók és a döntéshozók képességének fejlesztését az ismeretek cselekvésbe való átültetésére. Elsődleges célja, hogy támogassa a hosszú távú fenntartható fejlődést olyan helyzetekben, ahol ma a kapacitások hiánya korlátozza a kutatás megvalósítását.

További információk:

https://iask.hu/hu/palyazati-felhivas-2-unesco-most-nemzetkozi-teli-iskola-az-fti-iask-szervezeseben-2020-februar-24-28-kozott/

EN: Concept

The increasing complexity of global politics speeds up social transformations around the world. The tension between rapid changes and established beliefs and norms among citizens shakes mutual and institutional trust. The dilemma whether supra-national entities and global caretaker organizations or returning to national political solutions can better address these issues will be tackled by this Winter School.

Bridging the gap between citizens and bureaucratic institutions calls for a broad, global horizon, for opportunities to discuss value images in various parts of the world. This MOST School intends to offer such an opportunity by contributing to a better global understanding of new and emerging political and social fault lines that will likely mark political representation patterns for years to come.

The UNESCO MOST Winter School at iASK poses the question: Why are we seeing the rise of post-liberal regimes? And what impact does this have on institutional trust at the local, national, and supranational levels? Is this merely a temporary global ‘glitch’ that will deteriorate over time as new challenges emerge?

With lectures and presentations by experienced academic researchers, activists and public officials with a broad, global horizon, the aim is to open discussions on visions for the establishment and re-establishment of trust on various levels of global, regional and lower levels of governance and politics. Participants will work together to produce a document with recommendations that answer the following questions:

  • What is citizenship? How does citizenship compare to values connected to local and regional identities?
  • What values are shared across cultures and countries? What values need to be conserved and what new values need to be defined?
  • How can a new discourse be created to re-establish mutual trust within and among smaller and larger political entities?
  • What trust-building tools can be employed by public and educational institutions and civil society?

The document will afterward be distributed to local governments, ministries, and media from the countries and supranational entities represented at the Winter School.

More information:

https://iask.hu/en/call-for-applications-2nd-unesco-most-winter-school-24-28-february-2020-at-iask/

MOST Schools are capacity-building activities focused on strengthening competencies for evidence-informed decision-making. They help develop the capacity of researchers and decision-makers to translate knowledge into action. Their primary goal is to support long-term sustainable development in contexts where capacity gaps constrain translating research into action.

Keresés

Gyorslinkek
jobb_1

MAB

Világörökség

jobb_5

Világemlékezet