Kultúra
UNESCO.HU

Hagyományőrzés és szórakoztatás - barangolás világörökségi helyszíneken Afrikában! - Eisenbeck Helga és Szilasi Ildikó cikksorozata, 4. rész

2014. augusztus 8.
Link küldés
.
Cikk nyomtatás

Cikk-sorozatunkban nemcsak azokat a Világörökségi Helyszíneket mutatjuk be, amelyeket afrikai túráink során érintünk, hanem azokról a szellemi kulturális örökségekről is szót ejtünk, amelyekkel utunk során találkozunk, amelyek áthatják a helyiek mindennapi életét. Legyen szó UNESCO Világörökségi Helyszínekről, nemzeti parkokról vagy épített örökségekről, hagyományos orvoslásról, ünnepekről vagy rítusokról, mi saját készítésű fotókkal, videó-részletekkel, saját élményekkel kiegészítve osztjuk meg fenti témákban gyűjtött ismeretanyagunkat. Az afrikai kulturális örökségeket érintő barangolásunk során Eisenbeck Helga lesz segítségünkre, aki doktori disszertációját az afrikai Szellemi Kulturális Örökségek témájában írja a Pécsi Tudományegyetemen. Szerzők: Eisenbeck Helga, Szilasi Ildikó

4. Asante oltárok Ghánában

(2014. augusztus 3.)

A korábbi részek elérhetőek itt: első, második, harmadik.

Az Asante civilizáció utolsó tárgyi emlékei Kumasitól északkeletre találhatóak. Mivel a házak legfőbb alapanyaga föld, fa és nád, ezért fokozott mértékben ki vannak téve az idő vasfogának és az időjárás viszontagságainak. Ezek az épületek az utolsó tárgyi bizonyítékai és fontos szimbólumai a hatalmas Asante civilizáció létezésének, mely a 18. században élte fénykorát.

A tradicionális asante házak nagy részét az angolok uralma elleni közel száz éves háborúban (1806-1901) lerombolták. Erre az időszakra esett a királyi mauzóleum megsemmisítése is. Felgyújtását Baden-Powell (a brit hadsereg altábornagya és a cserkészet megalapítója) rendelte el 1895-ben. Napjainkban már csak igen kis számban léteznek ezek az istenek és férfiak szálláshelyéül szolgáló hagyományos struktúrájú házak. Többségük 100 évnél nem régebbi építésű. Az épületek 10 oltárnak is helyet biztosítanak, név szerint a következőknek: Abirim, Asawase, Asenemaso, Bodwease, Ejisu Besease, Adarko Jachie, Edwenase, Kentinkrono, Patakro és Saaman. Legtöbbjük Kumasitól északkeletre, Patakro pedig délre található.

 asante_old

Az épületek egy udvar köré csoportosulnak. Főbb építőanyagaik agyag, fa, bambusz és eredetileg nádtető volt. A falakat egyedülálló domborművek díszítik, melyeket a motívumok gazdagsága jellemez. Gyakori formák a spirál és az arabeszk részletek különböző állatok, madarak és növények ábrázolásával. A motívumok ábrázolásmódja szorosan kapcsolódik a hagyományos “Adinkra” szimbólumokhoz. Csakúgy, mint az asant-k más hagyományos művészeti formái esetében, ezek az ábrázolás technikák sem pusztán díszítő jellegűek. Erős szimbolikus tartalmakkal rendelkeznek. Egy-egy motívumhoz kapcsolódó gondolatvilág, hiedelem generációról generációra apáról fiúra szállt az asante nép körében. Az épületek gazdag színvilága, sokszínű dekorációja és a dekorálás szakértelme az utolsó élő bizonyítékai egy jelentős tradicionális építészeti stílusnak, mely jól példázza az erős, befolyásos és gazdag Asante királyság szerepét Nyugat-Afrikában a 18. század végétől a 19. század derekáig. A hagyományos asante épületek jól tükrözik, és egyben erősítik ezt a komplex és finoman összetett szakmai, vallási és szellemi örökséget.

 ghana_asante_oltar_epulet_jo

ghana_-_asante_oltar_epulet_kivulrol

Az asante szentélyekben még mindig gyakorolják a hagyományos vallást. A ghánaiak gyakran keresik fel a szentélyeket, hogy az istenekkel konzultáljanak egy-egy fontos döntés meghozatala előtt, kikérjék tanácsukat egy bonyolultabb ügyben. Többek között ez a mindennapi gyakorlat adja meg létjogosultságát és teszi indokolttá a fétis házak fenntartását, azok minden szimbolikus funkciójával együtt.

A házak kis része maradt fenn eredeti állapotában. A legtöbb esetben az eredeti szerkezet részei hiányoznak. Állagukat elsősorban a meleg trópusi, magas páratartalmú időjárás fenyegeti, mely pusztító hatású a hagyományos nádtetős vályogházak esetében. A heves esőzések és a magas páratartalom elősegíti a penész gyors kialakulását, a termeszek és más kártékony rovarok elszaporodását. Az intenzív mezőgazdasági fejlesztések miatt pedig a hagyományos építőanyagok, mint a nádtető, bambusz és a specifikus fafajok beszerzése igen bonyolulttá vált. Többek között ezek miatt a szerves anyagok miatt a házak eredeti állapotban történő megóvása bonyolult, mondhatni megoldhatatlan problémát jelent a szakemberek számára. A tetőszerkezet faanyaga két olyan trópusi fafajtából (Hippocrates africana and Hippocrates rowlandii) készült, melyek híresek voltak a termeszekkel szembeni ellenállóságukról. Sajnálatos módon azonban ezen a szélességi körön nem tűnt elég tartósnak a folyamatos környezeti behatások következtében. Agyaggal kombinált használata szintén nem garantálja évtizedeken át a fennmaradását. Az épületek jelenlegi megjelenése és azok építészeti formája javarészt autentikus abban az értelemben, hogy hitelesen tükrözik a hagyományos formákat és anyagokat, bár sokukat már nagyrészt felújították. 13-ból 12 épület meredek pálmalevél tetejét felváltotta a laposabb hullámlemez tető, valamint az összes épületben a tartósabbnak bizonyuló padlóburkolat került a hagyományos döngölt föld helyére.

A tradicionális asante épületek védelme két szinten működik. Az első szintet jelentik azok a társadalmi szabályok, tiltások és büntetések, melyek generációról generációra öröklődtek. A védelem másik szintje a kormány által elfogadott modern törvényi szabályozás. A két szabályozási rendszer kiegészíti egymást és általában hatékony védelmet nyújt, bár végrehajtásuk módja különböző. Előbbi szervesen beépült adott terület közösségének világnézetébe és hitrendszerébe, míg utóbbi a Ghána Múzeumainak és Emlékműveinek Testülete (GMMB) szerepét írja elő. A GMMB felelős az összes megőrzési tevékenységért az épületeken. A hosszú távú kihívásokat a tradicionális asante épületek kezelésében a meleg, párás klíma következményeinek mérséklése érdekében történő állandó karbantartás és a javításokhoz használt megfelelő mennyiségű szerves anyag beszerzésének biztosítása jelenti.

ghana_-_asante_oltar_motivum ghana-_asante_oltar_2

Két asante oltárt érdemes kiemelni: a Kumasitól kb. 20 km-re található Besease és az Aduko Jachie oltárakat. Besease Kumasi várostól kb. 20 km-re, Ejisu falunál található. Az oltárt egy idős úr vigyázza, a ház belső falait archív fotók és kiállítási szövegpanelek díszítik. Itt érezhető az örökségvédelmi ’jelenlét’, nem úgy, mint az Aduko Jachie oltárnál, ahol szembeszökő, hogy elhanyagolt a műemlékvédelmi épület. Egy hölgy szívesen kinyitja az ajtót az arra vetődő utazóknak, és lelkesen elmagyarázza, hogy nagymamája halála után a szellem még nem jelölte ki az új mediátort, viszont „ha ez megtörténik, az épületet a helyiek újra látogatni kezdik majd”. Nem így történik teljesen átlagosnak tűnő lakóházak tucatjaiban, ahol a helyi lakosok jól tudják, hogy a kerítés és a téglafalak aktív oltárokat és jó képességű mediátorokat rejtenek.

Bár Ghánában az emberek 70% keresztény, 16%-a iszlám vallású, s a lakosság csupán 8-10 %-a hisz a hagyományos vallásokban a statisztikák szerint, érdemes megjegyezni, hogy sokan úgynevezett szinkretista, kevert vallásokat gyakorolnak. Ez azt jelenti, hogy bár lehet, hogy valaki muszlim vallású, vagy keresztény, ez önmagában nem zárja ki, hogy szellemlényekben higgyen vagy hagyományos orvoslót látogasson. Országszerte máig dívik a szellemekben való hit, más néven animizmus, ahol az emberek problémáikkal, kérdéseikkel, védelemért vagy termékenységért a szellemekhez fordulnak segítségért.

Az egyik legintenzívebb szellem közeli élményünk Kumasi mellett, Bonwire-ban történt. A fétis papnő háza ugyanolyan volt, mint az összes többi. Itt a mediátornak nincs szüksége reklámra, a helyiek jól tudják, problémáikkal kihez kell fordulni. A belső udvaron egy 20 év körüli, mosolygós lány köszöntött minket, akinek különcségéről rövidre nyírt haja, lábain tetszelgő fekete foltok és különböző rovátkákat és köröket formáló tetoválások árulkodtak. Nanáról úgy hírlett, erős spirituális képességekkel megáldott mediátor, úgynevezett okomfo, aki képes az élők és a szellemek közötti kapcsolat megteremtésére. A szellemek, vagy Obosomok oltárokban élnek, Nana pedig nagyanyjától örökölt képességénél fogva képes kommunikálni velük. Kíváncsian készülődtünk a szellemekkel való konzultációra, amely az oltárnál zajlott. A bizarr szobában tökedények, fétisszobrok, kagylós láncok sorakoztak. Nana először a víz szellemével konzultált: egy gondosan letakart edényen kopogtatott, majd felnyitotta, gint csöppentett belé, végül folyamatos kevergetés mellett ’kommunikálni kezdett’ a szellemmel, Nana anyja pedig fordította nekünk a hallottakat. Pár perccel később Nana arca hirtelen eltorzult, sikoltani, szinte őrjöngeni kezdett. Gesztikulációja, hangja, tekintete megváltozott, egy középkorú férfi szelleme szállta meg, akivel hosszan beszélgettünk, sőt kezet is fogtunk. Az egy órás rítus során magánéleti, egészségügyi és pénzügyi kérdéseket feszegettünk, és a rítus végére, hét darab tojás és néhány üveg gin megfizetése után, néhány bölcs tanáccsal gazdagabbak lettünk.

dsc_0356

dsc_0320A cikk forrása: http://www.utazzafrikaba.hu/hagyomanyorzes-es-szorakoztatas-barangolas-vilagoroksegi-helyszineken-afrikaban.html

Keresés

Gyorslinkek
jobb_1

MAB

Világörökség

jobb_5

Világemlékezet