Kommunikáció és Információ
UNESCO.HU

Sakubei Yamamoto gyűjteménye

Link küldés
.
Cikk nyomtatás


Sakubei Yamamoto gyűjteménye
Sakubei Yamamoto (1892-1984) japán festőművész és bányász, akinek szén rajzaiból és naplóiból tudomást szerezhetünk Japán iparosodásáról és a munkások helyzetéről. Édesapja eredetileg hajókészítőként dolgozott, de az ipari forradalom hatására végül kénytelen volt a szénbányászat felé fordulni. Yamamoto gyermekkorátől kezdve a bányában dolgozott családjával együtt, s noha tehetsége korán megmutatkozott, valódi művészi munkássága 66 éves korában vette kezdetét, amikor is elhatározta, hogy megörökíti a bányában eltöltött 50 évének egyes részleteit gyermekei és unokái számára. Kezdetben csak fekete festéket használt, csupán 1964-től alkalmazott különböző színeket többek között Mr. Tomio Nagasure javaslatára, aki nagy segítségére volt alkotásainak fejlesztésében. A gyűjtemény a naiv művészet szöveggel való kombinációját tárja elénk. Szokatlan elem a japán kultúrában, hogy egy dolgozó férfitól maradtak fent olyan emlékek, amelyek szintén munkát végző személyekhez kötődnek, hiszen az értékes dokumentumok többsége általában valamilyen hivatalos irat, vagy legalábbis a vezető réteghez kapcsolható. Ráadásul festményein gyakori utalás történik a bányában dolgozók kihasználásáról, akik nem egyszer néhány tál rizs fejében végezték munkájukat. 2011-ben a művész 589 alkotása vált a Világemlékezeti Lista részévé, melyből 585-öt a Tagawai Bányászmúzeumban őriznek.

Sakubei Yamamoto Collection

The collection of annotated paintings and diaries of Sakubei Yamamoto is a personal testimony to the developments during the late Meiji era and into the later twentieth century, when the industrial revolution was still being acted out in the coal mining industry of Chikuho. The collection combines naive art with text, informed by diaries written during the events being depicted, painted by a man who lived through the events and worked literally at the coal-face. It is highly unusual in a Japanese context as a private record created by a working man, whereas the dominant records of the period are official government and business papers. The Sakubei paintings have a rawness and immediacy that is totally missing from the official record, and the collection is a totally authentic personal view of a period of great historical significance to the world. Documentary heritage submitted by Japan and recommended for inclusion in the Memory of the World Register in 2011.

valam_1

Moravetz Orsolya
SZTE–BTK
Kulturális örökség MA, levelező

Keresés

Gyorslinkek
jobb_1

MAB

Világörökség

jobb_5

Világemlékezet