Kommunikáció és Információ
UNESCO.HU

Mozgóképek az UNESCO Világemlékezet listáján

Link küldés
.
Cikk nyomtatás

A mozgó képek illúziójának látványa hosszú évszázadokon keresztül lenyűgözte az embereket; gondoljunk csak a camera obscurára, a kinetoszkópra vagy a praxinoszkópra. A 19. században - köszönhetően a fényképezés technikai feltételeinek fejlődésének is - sikerült a mozgóképet rögzíteni. Tovább >>

A mozgó képek illúziójának látványa hosszú évszázadokon keresztül lenyűgözte az embereket; gondoljunk csak a camera obscurára, a kinetoszkópra vagy a praxinoszkópra. A 19. században - köszönhetően a fényképezés technikai feltételeinek fejlődésének is - sikerült a mozgóképet rögzíteni. A Lumière testvérek élen jártak ebben a munkában, így először 1895-ben láthatott a közönség a mai értelemben vett mozgóképet; például A vonat érkezése, illetve A munkaidő vége című alkotások. A 20. század elejétől folyamatosan terjedt, új technikai megoldások, újítások jelentek meg, így válthatott aztán igazán meghatározó médiummá. A mozgókép műfajai más és más képi eszközökkel, megoldásokkal dolgoznak, de egyben más üzenetet is hordoznak, más funkciót látnak el. Jelentőségét látva nem csoda, hogy az UNESCO Világemlékezet listáján jelenleg több mozgókép, dokumentum- és játékfilmek is helyet kaptak.

Időrendi sorrendben haladva az első a Lumière-filmek gyűjteménye. A katalógusuk 1423 címet sorol fel; ezeket a filmeket a Lumière testvérek (Louis and Auguste Lumière) gyárában készítették. Mivel 18 film eltűnt, így a gyűjtemény 1405 eredeti filmet tartalmaz. A Lumière-filmek témája főleg a mindennapi élet (zsúfolt utcák, piacok), a hivatalos események (különböző vezetők hivatalos utazásai, ceremóniák), különböző fikciók (komédiák vagy történelmi kitalációk), a cirkusz és maga a Lumière család. Tovább néhány filmjük a munka világát is bemutatja.

A következő elem egy ausztrál játékfilm, a Kelly bandájának története 1906-ból. A filmet Charles Tait rendezte. Jelentősége abban áll, hogy a Kelly bandájának története a világ első egész estés játékfilmje, továbbá az ausztrál filmipar születését és egy ausztrál identitás megjelenését egyaránt szimbolizálja. Még inkább fontos tény, hogy ez a film hívta életre a későbbi filmformát. Az eredeti műnek csupán töredékei, több mint egy óra ismert, elyet a Nemzeti Film és Hangarchívum őriz Canberrában. Az elem 2007-ben került fel a Világemlékezeti listára Ausztrália felterjesztésének köszönhetően.

A Somme-i csatáról szóló 1916-os film egyedülálló jelentőségű egyrészt, mivel az első világháború kulcs ütközetének lenyűgöző dokumentációja, másrészt mivel ez az első egész estés harc közben készített dokumentumfilm a világon. A film fontos szerepet játszott a dokumentum- és propagandafilm módszerének létrehozásában, ugyanakkor megszületése vitaindító volt a „tényszerű” film etikai kezelésének számos kérdésével összefüggésben. A bemutató első hónapjában több millió brit civil látta a filmet; a Somme-i csata egy olyan jelenségnek számított, amely közelebb engedte a civileket a frontvonalban szolgáló katonákhoz. Később tömegek láthatták a szövetséges és a semleges országokban egyaránt, beleértve Oroszországot és az Egyesült Államokat. A világ legidősebb filmarchívumai közül az egyik ilyen intézmény, az Imperial War Museum filmgyűjteményének első darabját adta ez a film. 2005-ben Anglia felterjesztésére került fel a Világemlékezeti listára.

Habár Fritz Lang 1927-es Metropolis c. mozifilmjének nem az eredeti kópiája került fel a Világemlékezet listára, hanem annak 2001-ben elkészült helyreállított változata, mégis az eredeti film keletkezési ideje alapján ez a következő elem ebben a felsorolásban. Kétségtelenül a német némafilm-művészet leghíresebb darabja, amely történelmet írt. A filmet Fritz Lang 1925-1926-ban a Babelsberg Filmstúdióban forgatta, melynek tetemes költségei pénzügyi nehézségekhez vezettek. Ennek ellenére 1927-ben, Berlinben csillogó keretek között mutatták be; hamarosan mindenhol a világon páratlan sikert hozott. Rögtön a berlini bemutató után azonban jelentősen lerövidítették és megváltoztatták, a három eredeti negatívból csak egy példányt hagytak a Német Szövetségi Levéltárban. A Friedrich Wilhelm Murnau Alapítvány intenzív kutatómunkájának köszönhetően egy új változatot hoztak létre a szakemberek, melyet először 2001 februárjában mutatták be a Berlini Filmfesztivál alkalmából. Habár ez a verzió nem a Metropolis eredeti változata, olyan közel áll az eredetihez, amennyire csak lehetséges a fennmaradt részletek alapján. Ez az elem Németország felterjesztésének köszönhetően került fel 2001-ben a Világemlékezet listájára.

Az 1939-es Metro-Goldwyn-Mayer által gyártott Óz, a csodák csodája igazi moziklasszikusnak mondható. A világháború borzalmai közepette is a kedvességet, a szeretetet, a barátságot, a bátorságot, és a nagylelkűséget hangsúlyozta. Minden alkalommal, ahányszor csak Dorothy Gale (akinek karakterét a mozivásznon Judy Garland alakítja) az „Over the Rainbow” című számot énekli, dala reményt és szeretetet áraszt. A film szerte a világon a közönség minden korosztályát megérintette. Az Óz, a csodák csodája volt az Egyesült Államok hivatalos belépője 1940-ben a Cannes-i Filmfesztiválon, de az esemény elmaradt a második világháború kitörése miatt. Az évek során a világ legismertebb filmjévé vált L. Frank Baum klasszikus mesekönyvének adaptációja. A színművészek által megjelenített karakterek Judy Garland Dorothy-ja, Frank Morgan Marvel professzorra /Óza, Margaret Hamilton keleti boszorkánya, Billie Burke Glindája (az északi jó boszorkány), Ray Bolger madárijesztője, Jack Haley bádogembere és Bert Lahr gyáva oroszlánja a globális kultúra szerves részévé váltak.

Az 50-es évekhez érve meg kell említeni a spanyol-mexikói rendező, Luis Buñuel által 1950-ben elkészített Los olvidados c. filmet (az Egyesül Államokban „The Young and the Damned” címen ismert). Ez a legfontosabb dokumentum a kortárs nagyvárosokban élő, marginális helyzetben levő gyerekek életéről. Továbbá nyers, realista vízió a mexikói társadalom egy részéről, Mexikóváros nyomornegyedeiről, ahol a szereplők követik a számukra kijelölt utat az őket körülvevő társadalmi és gazdasági körforgás részeként. A Los olvidados-sal (magyarul: Elhagyottak) Buñuel egy teljes értékű munkát készít anélkül, hogy elhagyná első filmjeinek (az Andalúziai kutya 1928-ban és Az aranykor 1930-ban) szürrealista esztétikáját. A Los olvidados a kezdetektől több nehézséggel nézett szembe. Buñuel kutatása előtt két évet szentelt annak, hogy megírja a forgatókönyvet, aztán meg kellett győznie Oscar Dancigers producert, hogy biztosítsa a stilisztikai és ideológiai szabadságot számára. Végül néhány munkatársa a következményektől tartva megkérte őt, hogy nevük ne szerepeljen majd a képernyőn. Dancingers tisztában volt a problémákkal: a filmnek cenzúrával kell majd szembenéznie, valamint a mexikói társadalom konzervatív csoportjával, esetleg egyáltalán nem is fogják bemutatni. Ezért elkészítette a filmek egy „második befejezését” majdnem titokban. Végül, köszönhetően a mexikói értelmiség támogatásának a filmet bemutatták az eredeti verzióban és csak 50 évvel később fedezték fel a „második befejezést”. Az eredeti, 20 éve elveszett cellulóz nitrát negatívot szerencsére megtalálták és most az UNAM Filmoteca pincéjében őrzik. Az elem 2003-ban került fel a Világemlékezeti listára Mexikó felterjesztésének köszönhetően.

A 20. század második feléből két elemet kel sorra vennünk, az egyik a Noticiero ICAIC Lationamericano negatívjai. Az ICAIC (Cuban Institute on Cinematographic Arts and Industry) nevű intézmény volt az első kulturális intézet a kubai forradalom után, melyet 1959-ben alapítottak. 1960 és 1990 között hetente készültek híradók azzal a céllal, hogy tájékoztassák a kubai és latin-amerikai nézőket Kuba és a világ eseményeiről. Különleges történelmi dokumentumokról van szó, amelyek olyan eseményeket jelenítenek meg, mint a világ kétpólusúvá válásának növekedése, az afrikai közösségek függetlenségi háborúi vagy az ismert felkelések. Ezek a híradók helyi jelentőségűségüknél jóval többek; a kubai politikai folyamatok megjelenítésén túl helyet érdemelnek a világ emlékezetében, mint a kubai forradalom legátfogóbb felvételei. Noticiero ICAIC Lationamericano eredeti negatívjait Kuba felterjesztésének köszönhetően került fel a Világemlékezet listájára 2009-ben.

A másik 20. század második feléből származó elem John Marshall busman Film- és Videógyűjteménye, mely az 1950-2000 közötti periódust öleli fel, s melyet a washingtoni Smithsonian Intézet Human Studies Film Archívuma alapította. Ez a 20. század egyik nagyhatású vizuális antropológiai projektje, az Észak-Namíbia Kalahári sivatagában élő busmanok audiovizuális dokumentációja. Páratlan feljegyzést nyújt nemcsak egy bennszülött, vadászó és gyűjtögető életmódot folytató nép hagyományos életmódját és a földdel való kapcsolatát illetően, hanem ezen életmódoknak a gyorsan változó politikai és gazdasági környezetben bekövetkező átalakulására vonatkozóan is, amely a namíbiai függetlenségi harccal együtt alakult ki. Az elem 2009-ben az Amerikai Egyesült Államok felterjesztésének követően került fel a Világemlékezet listájára.

Metropolis - Sicherungsstück Nr. 1: Negative of the restored and reconstructed version 2001

Fritz Lang's motion picture METROPOLIS (1927) is without doubt famous testimony of German silent film art, a testimony that made history. The combination of motion picture and architecture: this is above all and still METROPOLIS, the film which was shot by Fritz Lang in the Babelsberg Film Studios in 1925/1926, which, due to its immense expenditure, caused the UFA, the largest German film group, to run into financial difficulties, which then had a glittering première in Berlin in January 1927, and an unparalleled success all over the world ever since - and which became the symbol of a (film-) architectural model of the future.
Substantially shortened and changed almost immediately after the première in Berlin, only one (though fragmentary) of the initially three original negatives of METROPOLIS has been left in the possession of the German Federal Archives, as well as master copies of the lost original negatives in a few archives abroad.

As a result of intense investigations on the initiative of the Friedrich Wilhelm Murnau Foundation, a new reconstruction has been produced. It was first shown in February 2001, on the occasion of the Berlin Film Festival. Considering that the result this time is again not the original version of METROPOLIS, but „only" a synthetic version made of the fragments handed down, it comes, however, as close to the original piece of work as possible. With this reconstruction project a new digitized "original" negative has been produced to provide more independence and better copying quality in the future. This reconstructed version of METROPOLIS is proposed for nomination here.

forrás: http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/flagship-project-activities/memory-of-the-world/register/full-list-of-registered-heritage/registered-heritage-page-5/metropolis-sicherungsstueck-nr-1-negative-of-the-restored-and-reconstructed-version-2001/

The Wizard of Oz (Victor Fleming 1939), produced by Metro-Goldwyn-Mayer

In 1939, as the world fell into the chaos of war, Metro-Goldwyn-Mayer released a film that espoused kindness, charity, friendship, courage, fortitude, love and generosity. It was dedicated to the “young, and the young in heart” and today it remains one of the most beloved works of cinema, embraced by audiences of all ages throughout the world. It is one of the most widely seen and influential films in all of cinema history. The Wizard of Oz (1939) has become a true cinema classic, one that resonates with hope and love every time Dorothy Gale (the inimitable Judy Garland in her signature screen performance) wistfully sings “Over the Rainbow” as she yearns for a place where “troubles melt like lemon drops” and the sky is always blue.

The Wizard of Oz was to have been the official United States entry at the 1940 Cannes Film Festival, but the event was cancelled because of the outbreak of World War II. Over the years, The Wizard of Oz has become one of the most well known films ever produced and is the quintessential film adaptation of L. Frank Baum’s classic children’s tale The Wonderful Wizard of Oz. Judy Garland’s Dorothy, Frank Morgan’s Professor Marvel/Wizard, Margaret Hamilton’s Wicked Witch of the West, Billie Burke’s Glinda, the Good Witch, Ray Bolger’s Scarecrow, Jack Haley’s Tin Man and Bert Lahr’s Cowardly Lion have become an integral part of global culture. It is fitting that this singular achievement in filmmaking should be added to the Register.

forrás: http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/flagship-project-activities/memory-of-the-world/register/full-list-of-registered-heritage/registered-heritage-page-8/the-wizard-of-oz-victor-fleming-1939-produced-by-metro-goldwyn-mayer/

Original Negative of the Noticiero ICAIC Lationamericano

The ICAIC Latin-American Newsreels were produced weekly from 1960 to 1990, and represents a unique historical document depicting events such as world's growing bipolarisation, the independence wars of African colonies and popular uprisings. These newsreels are of far more than local significance, although even as a record of the Cuban political process they deserve a place in the world's memory as the most comprehensive record of the history of the Cuban Revolution.

forrás: http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/flagship-project-activities/memory-of-the-world/register/full-list-of-registered-heritage/registered-heritage-page-6/original-negative-of-the-noticiero-icaic-lationamericano/

Los olvidados

The film Los olvidados (in the USA “The Young and the Damned”), made in 1950 by Spanish-Mexican director Luis Buñuel, is the most important document in Spanish about the marginal lives of children in contemporary large cities, and it is also a crude, realist vision, without any concessions, of one part of Mexican society, focalized in a Mexico City slum in which the characters, who have been observed carefully and truthfully, follow their necessary destiny as a result of the social and economic circumstances that surround them.

With Los olvidados, Buñuel brings to world cinematography a complete work where, without abandoning the surrealist aesthetics of his first films such as El perro andaluz (1928), and La edad de oro (1930), he gives a passionate portrayal of the forgotten ones, in a brutal but honest way, both tragic and poetic; in sum, a film that will always be contemporary.

Los olvidados faced many difficulties from the start. Buñuel devoted two years of research prior to writing his script, then he had to convince producer Oscar Dancigers to grant him stylistic and ideological freedom, and finally even some of his collaborators, scared of repercussions, asked that their names not be included on the screen credits.

Dancigers was aware of the problems that this film could face from censorship as well as from conservative groups of Mexican society, or that it might even not be shown at all. He therefore had a “second ending” filmed, almost in secret, which was contrary to the tragic sense of the movie. In the end, due to the support of Mexican intellectuals and the award received at the Cannes Film Festival, the film was successfully shown in its original version, and only fifty years later was the “second ending” discovered. The original cellulose nitrate negative of Los olvidados, lost for twenty years, was fortunately found and is now protected in the vaults of Filmoteca of UNAM.

forrás: http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/flagship-project-activities/memory-of-the-world/register/full-list-of-registered-heritage/registered-heritage-page-5/los-olvidados/

The Story of the Kelly Gang (1906)

Just as Fritz Lang’s Metropolis (1927) is testimony to German silent film art, The Story of the Kelly Gang (1906) symbolises both the birth of the Australian film industry and the emergence of an Australian identity. Even more significantly it heralds the emergence of the feature film format.
The Story of the Kelly Gang, directed by Charles Tait in 1906, is the first full-length narrative feature film produced anywhere in the world. Only fragments of the original production of more than one hour are known to exist and are preserved at the National Film and Sound Archive, Canberra. The original poster and publicity booklet provide confirmation of those fragments’ authenticity and together this material represents the unique and irreplacable beginning of feature film culture.

forrás: http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/flagship-project-activities/memory-of-the-world/register/full-list-of-registered-heritage/registered-heritage-page-8/the-story-of-the-kelly-gang-1906/

2_1

1. ábra http://www.unesco-ci.org/photos/showphoto.php/photo/1956/title/kelly-gang-poster-2c-190/cat/579

2_2

2. ábra http://en.wikipedia.org/wiki/File:WIZARD_OF_OZ_ORIGINAL_POSTER_1939.jpg

 

2_3

3. ábra http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/08/Los-Olvidados-Poster.jpg


2_4

4. ábra http://www.unesco-ci.org/photos/showphoto.php/photo/4724/title/political-rally-in-bus/cat/932
Erdős Klára
Kulturális örökség tanulmányok II. évfolyam

Keresés

Gyorslinkek
jobb_1

MAB

Világörökség

jobb_5

Világemlékezet