Kommunikáció és Információ
UNESCO.HU

Karl Benz gázmotorral hajtott járművének szabadalma

Link küldés
.
Cikk nyomtatás


Karl Benz gázmotorral hajtott járművének szabadalma

Karl Friedrich Michael Benz (1844-1929) német mérnök, a modern gépkocsi technológia egyik úttörője 1878-ban szerkesztette meg az első kétütemű gázmotort. Találmánya Németország egyik kulcsfontosságú iparágának meghatározójává, az ország technikai és kulturális identitásának részévé vált. 1883-ban gyárat alapított. Benz cége, mely a világ első autógyára, 1886 és 1893 között 69 autót készített. 1926-ban a Daimler gyárral egyesült Daimler-Benz A.G. néven Stuttgartban. A mai napig itt készülnek a Mercedes gépkocsik. A DRP 37435-es számú szabadalmat Karl Benz 1886. március 29-én, Mannheimban nyújtotta be a Német Császári Szabadalmi Hivatalhoz „Gázmotorhajtású jármű” címen. A szabadalom a benne foglaltak alapján egy önmeghajtású 1 lóerős, négyütemű motorral hajtott, háromkerekű járműre vonatkozott, amely „egytől négy személyig” képes utasokat szállítani egy „bármilyen típusú, kicsi gázmotor” segítségével, amely az üzemanyagot „a jármű fedélzetén található szerkezetből nyeri és azt petróleumból vagy egyéb illékony olajokból állítja elő”. A Benz-féle háromkerekű Motorwagen nyilvános bemutatására és első hivatalos útjára 1886. július 3-án került sor. Az „automobilok anyjának” tekinthető 290 kg tömegű kocsit egy négyütemű, 984 cm3 térfogatú, egyhengeres, belsőégésű motor hajtotta meg, mely óránként 15 km elérésére volt képes. A feltaláló csak Mannheim városában vezethette, a városfalon kívül azonban ez tilos volt számára. Bár a járművet több oldalról érték kritikák, a világ első automobiljából, illetve annak továbbfejlesztett változatából 25 példányt értékesítettek 1886 és 1894 között. A mannheimi feltaláló munkássága - mint azt az 1886-os szabadalom is bizonyítja -, egy globális folyamatnak, az „automobil társadalom” felemelkedésének kezdete volt először az iparosodott, majd a kevésbé fejlett országokban is. Benz találmánya megvetette az egyén szabad mozgásának és utazásának alapkövét. Benz találmánya korának nagyhorderejű felfedezése volt, mely nagy jövő előtt állt, hiszen megfelelő sebesség esetén, ez lehetett az üzletemberek és a turisták majdani legolcsóbb szállítóeszköze. A szabadalmat a mannheimi TECHNOMUSEUM (Landesmuseum für Technik und Arbeit in Mannheim) 2010-ben terjesztette fel az UNESCO felé, amit 2011-ben vettek fel a Világemlékezet Programba. (2293 karakter)

További információ az alábbi linkeken:

http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/flagship-project-activities/memory-of-the-world/register/full-list-of-registered-heritage/registered-heritage-page-1/benz-patent-of-1886/

http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/mow/nomination_forms/germany Benz.pdf

Képek:

benz_1

Benz szabadalmának tervrajza 1886-ból

http://www.zeno.org

További képek az alábbi linken:

http://www.unesco-ci.org/photos/showgallery.php/cat/1009

Angol nyelvű változat:

Vehicle with gas engine operation, Benz’s Patent

The patent for a "Vehicle with gas engine operation", which Carl Benz submitted in 1886, is of worldwide significance and documents the beginning of the emergence of individual mobilization in industrialized countries and its spread throughout the world. There are also a number of rare contextualizing historical documents in the company archive of Daimler AG from the time of the first series production in 1888 and the market introduction of the gasoline automobile documents, which together with the patent, bear witness, in a unique and irreplaceable way, to the origin of today's "automobile society". Individual motorization in its nearly 150-year history has given rise to arguably the world’s greatest technological system. Indeed, its record is impressive with roughly 800 million private passenger cars, an annual production capacity of about 80 million vehicles and further signs of growth despite a world financial crisis. Even at the level of the product itself, the automobile appears to be extremely significant; seen as a system component at the centre of a networked industry of suppliers and subcontractors, the automobile is the most complex, mass-produced consumer good. From a socio-technical systems point of view, the automobile is unquestionably of the greatest economic and cultural importance in the industrialized countries and soon will take on an equally important role in the newly industrialized countries. The beginning of this system, whose inventive origins lie in Southwest Germany with Gottlieb Daimler and Wilhelm Maybach in Stuttgart and with Carl Benz in Mannheim, is therefore, of utmost relevance. This is especially true of the work of Carl Benz. The unique feature of his innovation was the idea of developing and building the motor carriage and engine together. From the heavy and slow-running stationary combustion engine, a lighter, gasoline motor more suitable for mobile applications was developed in his workshops. This, along with a chassis based on the lightweight construction of bicycles and carriages, led to a new device, the Motorwagen. Central to the early history of individual mobility based on motor vehicles is a basic patent, namely, Patent DRP 37435 “Vehicle with gas engine operation” submitted by Carl Benz, Mannheim and dated 29 March 1886. The patent claims which are set down there refer to a self-propelled vehicle for the conveyance of “one to four persons” with a “small gasoline engine of whatever type” which obtains its gasoline “from an apparatus carried on board in which gasoline derived from ligroin or other volatile substances is produced”.

Fülöp Zoltán Ottó
SZTE BTK-NA-MA
Kulturális örökség tanulmányok MA II. évf.
Szeged, 2014. április 3.

Keresés

Gyorslinkek
jobb_1

MAB

Világörökség

jobb_5

Világemlékezet