Archívum (2009 végéig)
UNESCO.HU
Az UNESCO Titkársága a az UNESCO Tanszékek felállítására Új Stratégiai Orientációt dolgozott ki, s meghatározta a programvégrehajtás során figyelembe veendő legfontosabb irányelveket.
Az UNESCO Titkársága az UNESCO Tanszékek felállítására Új Stratégiai Orientációt dolgozott ki.
A programvégrehajtás során az új orientáció kiemelt pontjai:
- Az UNESCO és UNITWIN Tanszékek/Hálózatok közötti kölcsönhatás erősítése.
- Az együttműködés az összekötő híd szerepét tölti be a kiemelt területek kapcsolatrendszerében: a kutatás és a civil társadalom valamint a kutatás és az UNESCO politikák közötti kapcsolat ösztönzése
- Az Észak-Dél-Dél, az Észak-Dél és a Dél-Dél együttműködések erősítése
- A regionális és szubregionális innováció prioritásainak mérlege
Tanszékek felállításának nemzeti kritériumai:
- A felállítás felsőfokú intézmény javaslatára, helyi kompetens állami szerv elismerésével, akkreditálásával történik
- A kutatás, képzés, információ és dokumentáció átfogó rendszere
- Nemzetközi, regionális, szubregionális és régiók közötti kapcsolatok erősítése, az egyetemközi hálózatok bevonásával
- Különböző területeket átfogó tartalmak egyesítése egy Tanszéken, mint hálózaton belül (átfogó nyitottság, bevonva társult aktivitásokat és UNESCO Tanszékek közötti szinergiát
- Jövőbeli projektvezérlők identifikációja
- Az előrelátható aktivitásokhoz szükséges források fedezetének rendelkezésre állásra vagy - déli országok Tanszékei esetében - kiegészítő források mobilizálásának lehetősége
- Az oktatási és intellektuális tevékenységek ösztönzése, hozzájárulás a működési területek fejlesztéséhez
- A diákok és a fiatal kutatók közötti együttműködés erősítése államokon belül és régiók között
- Megfelelés az állam és a régió elvárásaihoz, beleértve a döntéshozók, a társadalmi szervezetek és a helyi állami szervek prioritásait
- Javaslatok megfogalmazása az UNESCO számára a nemzeti bizottságokon keresztül
A nemzetközi szervezet globális kritériumai:
- Az UNESCO-prioritások helyi érvényesítési tervének figyelemmel kísérése és hozzájárulás az UNESCO elfogadott Programja és Költségvetése valamint a középtávú stratégiája végrehajtásához
- Együttműködés az UNESCO-val a programok részleges és kiegészítő végrehajtása során
- A Dél - Dél, Észak - Dél és az Észak - Dél - Dél kapcsolatok erősítése
Az UNESCO különös figyelmet szentel a felállítás során:
- A legkevésbé fejlett országokra, Afrikára, a kis szigetek fejlődő államaira, a konfliktusból kilábaló államokra és az E-9 államaira (magas népességű fejlődő országok)
- Azokra az országokra, amelyek nem rendelkeznek UNESCO Tanszékekkel vagy kevés számú Tanszékkel rendelkeznek
- Azon Tanszékekre, amelyek jövőorientált kutatást kezdeményeznek az UNESCO aktivitásainak számos területén
- Azon Tanszékekre, amelyek programjuk szerint innovatívak lehetnek új paradigmák területén (a jövő kihívásai) és az intervenció formáiban (pl. nyitott egyetemek)
- Azon Tanszékekre, amelyek a Tanszékek és a Hálózatok női koordinációját előnyben részesíti
Az UNESCO Tanszékek hálózatáról, programjaikról és kiemelt nemzetközi eseményekről bővebb információ itt.
P.M.