Archívum (2009 végéig)
UNESCO.HU

UNESCO Felsőoktatási Világkonferencia Július 5. és 8. között

Link küldés
.
Cikk nyomtatás

kerül sor Párizsban az UNESCO 2009. évi Felsőoktatási Világkonferenciája. A 1998 óta évente megrendezésre kerülő nemzetközi tanácskozás ebben az évben is megerősíti a felsőoktatás és a kutatás jelentőségét, szerepét a mindenki számára hozzáférhető és fenn

Július 5. és 8. között kerül sor Párizsban az UNESCO Felsőoktatási Világkonferenciája. A 1998 óta évente megrendezésre kerülő nemzetközi tanácskozás ebben az évben is megerősíti a felsőoktatás és a kutatás jelentőségét, szerepét a mindenki számára hozzáférhető és fenntartható tudásgazdaság építésében valamint a XXI. század kihívásaira adandó válaszokban.

A globalizáció, a gazdasági folyamatok felgyorsulása következményeként az elmúlt évtizedben megnövekedett a felsőoktatási intézmények előtt álló kihívások száma, az internet és a komputer - technológia térhódítása következtében korábban elképzelhetetlen mértékben felgyorsult az emberi tudásállomány áramlása, rohamos mértékben nőtt a külföldi felsőoktatási intézményekben tanulók száma, mind több magánegyetem épít ki nemzetközi kapcsolatrendszereket, indít nyitott akadémiai programokat és kihelyezett tagozatokat más országokban világszerte.

Fél évszázaddal ezelőtt a felsőfokú képzések egy szűk, többnyire férfi elit számára voltak hozzáférhetőek a világ legtöbb országában. A XXI. században erősen felgyorsult a felsőoktatásban tanulók számának növekedése: hét év alatt 19-ről (2000. évi adat) 26 %-ra (2007. évi adat) emelkedett.
Az intézmények mára versengenek a külföldi diákokért - különösen az iparosodott országokban. A 2007. évben több mint 2.8 millió hallgató tanult külföldön. A legtöbbjük kínai (421.100), indiai (153.300), koreai (105.300) állampolgár volt, s a célzott felsőoktatási intézmények jelentős hányadban az Egyesült Államokban (595.900), Nagy Britanniában (351.500) és Franciaországban (246.600) működnek.

Mára több ország pozícionálja magát nemzetközi külföldi oktatási központként: többek között Qatar, Singapur és az Egyesült Arab Emirátusok.

A felmérések szerint ugyanakkor a 2007. évben régiók szerint erős eltérések mutatkoztak az elemi iskolázottság tekintetében is: Észak - Amerikában és Nyugat - Európában 71, Kelet - Ázsiában és a Pacifik térségben 26, az arab országokban 23, Dél - és Nyugat - Ázsiában 11, Afrikában pedig csak 6% volt az általános iskolákban tanuló gyerekek száma.

A felgyorsult változások időszakában alapkérdéssé vált a nemzetközi szakosított szervezetek, szervek körében: közügyünknek kell-e tekintenünk a felsőoktatást, a gazdasági fejlődés elengedhetetlen tényezőjének, melyet kormányzati költségvetésekből kell dotálni vagy "magánszférának", ahol teret kell engedni a személyes válaszoknak, melyet hagyni kell boldogulni és prosperálni - ha csak nem várják el a hallgatóktól a költségtérítést.
Továbbgondolva: a felsőoktatásban tanulás lehetősége az anyagi jóléten múlhat-e inkább, mint a kiválasztáson?

Az ez évi UNESCO Felsőoktatási Világkonferencia kiemelt témái lesznek a felgyorsult változások követelményei szerint a XXI. század legnagyobb kihívásai:

  • a hozzáférés biztosítása mindenki számára
  • az értékek védelme
  • a minőség megőrzése
  • a versenyképesség biztosítása

Bővebb információk az UNESCO nemzetközi honlapján.

P.M.

Keresés

Gyorslinkek
jobb_1

MAB

Világörökség

jobb_5

Világemlékezet